jomPROMO ESQ-RS!!



jomPROFILE




JOM L.E.P.A.K

(Lets Enhance Positive Attitude & Knowledge)
(Loving. Empathy. Peace. Active. Knowledgeable)

Secara ringkasnya blog ini adalah Komuniti Blog untuk remaja berkumpul menimba ilmu dan berkongsi masalah dan pengalaman serta berkomuniti sesama remaja.Blog yang diilhamkan oleh 'Nurdinie Sufi' bertujuan untuk membangunkan komuniti remaja masa kini. jomLEPAK membudayakan konsep 'Remaja Friendly' @ 'Mesra Remaja' yang berelemenkan "We Love We Care", "Say No" & "We Are The Future".


1.0 TEMA

5 komponen utama di dalam perkataan L.E.P.A.K.

a. L – Loving – Penyayang. Meningkatkan perasaan kasih sayang kepada Tuhan, Insan dan Alam di dalam diri para remaja. Juga meningkatkan kasih sayang masyarakat kepada para remaja.
b. E – Empathy – Empati. Meningkatkan perasaan empati remaja pada rakan sebaya, ibubapa dan masyarakat sekitar. Dengan ini dapat mengurangkan tingkahlaku tidak sihat yang kejam seperti membunuh, membuli, gengsterisme dan lain-lain.
c. P – Peace – Keamanan. Keamanan diri, masyarakat negara dan sejagat adalah satu elemen penting yang perlu ditekankan di dalam minda dan jiwa remaja.
d. A – Active – Aktif. Kita tidak menafikan keaktifan remaja adalah fitrah semulajadi mereka. Kita mengharapkan para remaja bertambah aktif di dalam menglibatkan diri di dalam pelbagai aktiviti sihat, aktif merancang masa depan yang gemilang, aktif membina diri menjadi insan cemerlang di dunia dan akhirat.
e. Knowledgeable – Berpengetahuan. Ilmu pengetahuan adalah asas yang penting bagi remaja membezakan sesuatu tindakan atau jalan yang dipilih itu baik untuk diri sendiri, agama, keluarga dan masyarakat. Remaja adalah pemimpin dan penentu corak masa depan negara dan dunia.


2.0 Remaja Friendly

Membudayakan konsep "Remaja Friendly" @ "Mesra Remaja". Tiga elemen utama di dalam konsep ini ialah:-

WE LOVE WE CARE

a. Konsep "We Love, We Care" - dengan agenda untuk menunjukkan sikap mesra dan kasih sayang aku dan JIM di dalam mendekati remaja. Terlalu banyak tuduhan dan dakwaan yang pelbagai tentang remaja. Namun biarlah aku dan JIM dekati remaja dengan Kemesraan dan kasih sayang.

SAY NO!
b. Konsep "Say No..." atau "Katakan Tidak" (kepada rokok, dadah, zina, gangterisme) dan lain-lain masalah kegawatan Sosial

WE ARE THE FUTURE
c. Konsep "We Are The Future" - dengan agenda menerapkan nilai-nilai kepimpinan dan harapan agama bangsa dan negara dalam diri remaja

2 comments:

Anonymous said...

;) unik!

jomLEPAK said...

Salam..

TQ. Ada masa singgah dan lepak la lagi kat blog kita..:-)


Post a Comment

jomGaleri