jomPROMO ESQ-RS!!



Jom TANYA

SESI BERTANYA bersama nurdinie sufi.

Artikel ini telah disiarkan dalam ruangan "Kak Roha Sudi Mendengar" akhbar Sinar Harian.

Soalan

Assalamualaikum. Saya adalah seorang remaja yang cemerlang dalam pelajaran dan dididik dengan baik oleh keluarga. Saya tahu banyak perihal agama. Cuma masalahnya, saya sering teringin melakukan perbuatan yang tidak baik setiap kali saya berseorangan atau memiliki masa lapang. Dan perkara ini amat menyiksa perasaan saya. Saya amat berharap input dan panduan dari Kak Roha dalam menghadapi cabaran ini.

Gadis Aries,
Cheras



Jawapan

Waalaikummussalam wbt...

Saudari ”Gadis Aries” yang dikasihi,

Pertama sekali Kak Roha ingin mengucapkan tahniah. Kenapa ucapan tahniah? Tahniah diatas kesungguhan saudari memperbaiki diri. Mengenali dan memahami kelemahan dan kekurangan diri sendiri, bukanlah satu proses yang mudah. Hanya orang-orang yang mulia dan terpilih sahaja yang sentiasa muhasabah diri dan mencari peluang untuk memperbaiki diri.

Perasan teringin untuk melakukan kebaikan dan keburukan yang ada dalam diri manusia bukanlah sesuatu yang aneh. Peperangan antara, kebaikan dan keburukan sentiasa berlaku dalam diri manusia. Hanya manusia yang maksum sahaja yang terlindung dari keinginan untuk melakukan keburukan atau lebih mudah ditafsirkan sebagai dosa. Kak Roha tidak tahu dengan tepat keburukan yang saudari maksudkan. Jadi, Kak Roha akan masukkan ia dalam kategori umum iaitu dosa dan maksiat.

Perihal ini turut disebutkan dalam ayat-ayat Al Quran contohnya dalam surah al Syams ayat 8 bermaksud: ‘Maka Dia telah mengilhamkan setiap jiwa kejahatan dan ketaqwaan’.

Namun, perihal ini tidak pula boleh dijadikan alasan oleh manusia untuk melakukan dosa dan maksiat sewenang-wenangnya. Banyak sekali ayat-ayat Allah dalam Al-Quran menjelaskan bagaimana, setiap perbuatan baik dan jahat itu akan dibalas oleh Allah swt diakhirat kelak. Didunia pula, perbuatan jahat akan memberikan kesan buruk kepada pelakunya, begitu juga sebaliknya, perbuatan baik akan membawa kebaikan kepada pelakunya.

Oleh itu saya ingin mencadangkan beberapa panduan dan perkongsian dengan saudari dengan harapan mudah-mudahan ia dapat meringankan penderitaan saudari dalam menanggung perihal ini.

Kenali Diri – Sentiasa berusaha mengenali diri dengan soalan-soalan berikut. Siapa aku? Apa tujuan hidupku? Ke mana tujuanku? Apa visi dan misi hidupku? Siapa yang menjadikan aku? Kenapa aku dijadikan? Ke mana tujuan aku selepas kematianku dan segala persoalan yang boleh menjadikan kita lebih memahami diri sendiri hendaklah sentiasa diajukan. Mengenali diri akan memudahkan kita mengawal diri sendiri.

Memperbanyakkan Mengingati Allah – Solat, zikir, membaca al-Quran serta mengerjakan solat adalah antara amalan untuk mendekatkan kita kepada Allah. Dengan mendekatkan diri kita kepada Allah, secara tidak langsung menjauhkan kita daripada hasutan dan rayuan syaitan yang merupakan musuh utama manusia.

Menyenaraikan Akibat Perbuatan Buruk Sebelum Melakukannya – Sekiranya kita memiliki waktu dan kesempatan sebelum melakukan sesuatu dosa atau maksiat. Hitung dan senaraikan dulu keburukan dan kemusnahan akibat perbuatan tersebut. Contohnya ingin mencuri. Senaraikan dulu, akibat dan kesan mencuri. Ingin menipu guru dan ibubapa, senaraikan dulu, akibat buruk dari perbuatan itu. Barangkali dengan cara ini, niat jahat itu dapat ditundukan.

Memperbanyakkan Amal Kebaikan – Sebagai seorang muslim, setiap perbuatan baik yang dikhlaskan kerana Allah serta menepati syarat yang ditetapkan merupakan ibadah. Oleh itu perbanyakkanlah amal kebaikan. Dengan cara ini, insyaAllah ia mampu mengurangkan masa kita untuk melakukan dosa dan maksiat.

Gabungkan Diri Dengan Rakan Sebaya Yang Baik – Sebagai remaja, pengaruh daripada rakan sebaya amat besar. Rakan sebaya memang mampu membawa kita kearah kebaikan atau kejahatan. Jadi pilihlah rakan yang baik demi membangunkan nilai-nilai murni dalam diri kita. Jauhilah rakan yang mengajak ke jalan maksiat dan dosa agar diri kita yang lemah ini tidak tersasar.

Aktifkan Diri Dengan Aktiviti Yang Sihat – Remaja adalah golongan insan yang aktif dan sukakan cabaran. Oleh itu, selain memperbanyakkan amal kebaikan, aktiviti sukan, reakrasi, explorasi dan banyak lagi aktiviti yang disukai akan membantu remaja aktif. Keaktifan dengan aktiviti yang berfaedah membantu remaja melupakan niat melakukan perkara yang tidak berfaedah.

Tingkatkan Ilmu Dari Masa Ke semasa – Ilmu sememangnya salah satu perisai dalam kita memilih antara yang baik dan salah. Tingkatkanlah ilmu dan kemahiran supaya Kecerdasan IQ, EQ dan SQ kita seimbang. Ada banyak program yang saudari boleh ikuti, antaranya program ”ESQ_Teens” yang memberikan pengisian dan ilmu kepada remaja untuk meningkatkan ilmu dan amal kita kearah menjadi insan yang memiliki sifat ihsan, menghayati keenam-enam rukun iman serta.

2 comments:

zamrie said...

ASKUM...PEKABO AWK NIE STUDENT KAT ?

jomLEPAK said...

Salam..

Ya...masih belajar. AlhamdulilLah. Hidup adalah sebuah akademi yang memiliki terlalu banyak pelajaran untuk dipelajari..:-). Take Care!


Post a Comment

jomGaleri