jomPROMO ESQ-RS!!



JomKREATIF

Aku Ori Bukan Fotokopi

Aku Ori Bukan Fotokopi
Rambutmu tajam seperti duri
Cicak jatuh mesti mati
Konon punya gaya sendiri
Siapa tegur pun kau tak peduli.


Kau memang suka bersubang
Di bibir, di pusat, di dahi, di hidung
Buang masa merewang-rewang
Naik berang disuruh bertudung.

Konon ori bukan fotokopi
Konon ori bukan fotokopi
Suruh solat pun tak reti.

Black metal, punk sampah
Budaya Barat bersepah-sepah

Kadang-kadang rasa menyampah
Ditegur dilarang buat tak endah.

Maksiat mungkar merata-rata
Buang anak tak rasa berdosa
Bukan niat nak kutuk mengata
Kalau tak tegur bala menimpa.

Konon ori bukan fotokopi
Konon ori bukan fotokopi
Buat dosa tak sedar diri

Cuba dikau sedarkan diri
Jadilah ori bukan fotokopi

Kembalilah segera kepada Ilahi
Bimbang tak sempat bertaubat nanti.

Engkau aset agama dan negara
Masa remaja hanya seketika
Jangan habiskan bersuka sahaja
Kelak menyesal tak terkira.

Jadilah ori bukan fotokopi
Jagalah maruah dan nilai diri
Jadilah manusia yang dihormati.

Kita punya Al-Quran yang indah
Tambah teguh dengan As-Sunnah
Ikutlah ahli sunnah wal jamaah
Jauhi ahli punnah wal ranah.

Jadilah remaja soleh wa musleh
Tak perlu tiru budaya Barat
Buat baik tak toleh-toleh
Nak jadi mulia ujiannya berat.

Aku ori bukan fotokopi
Aku ori bukan fotokopi
Kukasihkan Allah, kukasihkan Nabi.

Aku ori bukan fotokopi
Aku ori bukan fotokopi
Al-Quran kujunjung tinggi-tinggi.

Aku ori bukan fotokopi
Aku ori bukan fotokopi
Demi Islam yang dicintai.

Aku ori bukan fotokopi
Aku ori bukan fotokopi
Akidahku jelas, tak perlu diragui.

Wahai remaja yang dikasihi
Jadilah ori bukan fotokopi
Miliki jati diri Islami
Impikan syurga setelah mati.

Pesan akhir buat remaja
Jangan disia usia muda
Ikutlah yang baik-baik sahaja
Kelak Allah ganjarkan syurga.

Roha Hassan
9 Ramadhan 1427H

0 comments:


Post a Comment

jomGaleri