jomPROMO ESQ-RS!!



jomSHARING

Dia Juga Berhak Dicintai



Remajaku! Aku pasti dirimu dipenuhi perasaan cinta. Cinta pada Dia. Cinta pada dier. Cinta pada mak abah. Cinta pada cikgu. Cinta pada atok opah. Cinta pada adik kakak. Cinta pada handphone. Cinta pada segala yang indahhhhhhhhhhh.

Namun, sedarkah dirimu, "dia juga berhak untuk dicintai"...Jom kita fahami peranan kita terhadap "dia".

---------------------------------------------------------------------------------
MIRACLE Bantu Remaja Hargai Alam Sekitar Sambil Jadi Usahawan
Oleh Nor Hashimah Ismail

KUALA LUMPUR, 6 Jun (Bernama) -- Masa depan alam sekitar dunia terletak di tangan generasi muda dan harapan pula begitu menggunung untuk melihat penglibatan golongan ini dalam mencapai matlamat itu.

Menyedari akan pentingnya peranan itu di kalangan generasi muda, Association Internationale des etudiants en Sciences Economiques et commercials (AIESEC) dengan kerjasama Universiti Putra Malaysia (UPM), telah mengadakan pelbagai program untuk mewujudkan kesedaran terhadap alam sekitar di kalangan belia di Malaysia.

Bersempena dengan kempen memelihara dan memulihara alam sekitar tahun 2008, AIESEC-UPM telah melancarkan program Pengalaman Pembelajaran Interaktif Budaya Malaysia (MIRACLE), dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi untuk melibatkan remaja dengan pengetahuan keusahawanan yang menjurus kepada menghargai alam sekitar.

AIESEC, adalah sebuah organisasi pelajar yang terbesar di dunia melibatkan lebih 1,100 universiti dari 105 buah negara. Ia menjadi landasan di peringkat antarabangsa bagi remaja untuk membina dan menanam sifat positif terhadap masyarakat dan alam sekitar.

KEUSAHAWANAN ALAM SEKITAR

Dengan objektif untuk mewujudkan kesedaran yang tinggi tentang alam sekitar di kalangan remaja, program MIRACLE edisi kelima telah diadakan baru-baru ini. Sejumlah pelajar dari seluruh negara dijemput menyertai delegasi AIESEC dari luar negara untuk bersama-sama menanam pokok Jarak atau nama saintifiknya "Jatropha".

Pokok Jarak mempunyai nilai ekonomi yang tinggi kerana ia boleh menghasilkan sejenis bahan kimia Bio-Diesel dan gliserol yang boleh menggantikan petroleum, yang turut dapat memelihara alam sekitar.

Buah daripada pokok ini juga boleh digunakan untuk menghasilkan kosmetik. Pokok jarak, yang sesuai ditanam dalam iklim tropika, mula menghasilkan buah dalam tempoh enam bulan dan mempunyai jangka hayat sekitar 45 tahun.

Minyak yang dihasilkan daripada buah jatropha telah banyak digunakan di negara-negara maju seperti Eropah dan Amerika Syarikat.

Penanaman yang dilakukan di tapak bersebelahan padang Golf UPM dan di belakang Hospital Serdang ini diharap dapat meningkatkan biodiversiti tanaman hijau di sini.

Para pelajar yang terlibat turut diajar mengenai keusahawanan menerusi penggunaan maksimum sumber alam semula jadi.

Kumpulan pelajar berkenaan juga didedahkan mengenai kegunaan buah, daun, biji dan kulit batang pokok jatropha yang mempunyai tinggi nilai ekonomi.

Menurut Pengarah Projek MIRACLE, Carol Teoh, 20, setiap pokok itu akan dijadikan anak angkat kepada setiap pelajar berkenaan.

Beliau berkata, program itu bertujuan mendidik dan memupuk kesedaran dan kefahaman di kalangan remaja tentang pentingnya usaha memulihara alam sekitar seiring dengan memajukan diri dalam bidang keusahawanan.

PENGLIBATAN ANTARABANGSA

Projek MIRACLES pada tahun yang kelima ini menyaksikan penglibatan enam pelatih antarabangsa - Cynthia Gagnon Tremblay, Marieke lenders, Michael Fountain, Nikhila Cholleti, Ravishanker dan Muohanad Rabie Yususef Elrabie.

Mereka yang mewakili AIESEC turut melakukan program yang sama di tiga buah sekolah terpilih iaitu SMK Bukit Jelutung, SMK Seksyen 24 dan SMK Saujana Impian, Kajang.

Kumpulan pelatih itu juga melawat rumah anak-anak yatim seperti Rumah Tiratana di Salak Selatan, Our Family Home dekat Kajang dan Desa amal Jirih di Semenyih.

AJAR, PERKASA DAN IMPAK

Seorang lagi ahli projek MIRACLE, Nadzirah Salahuddin, 22, menjelaskan bahawa projek berkenaan turut memperkenalkan konsep ajar, perkasa dan impak.

Adalah diharapkan projek MIRACLE ini dapat memperkasa dan menguatkan lagi fahaman remaja terhadap bidang keusahawan di samping memelihara dan memulihara alam sekitar.

"Harapan kami agar projek ini dapat mendidik minat para remaja dengan menghargai dan memulihara alam sekitar di samping menanam minat terhadap bidang keusahawanan", kata Carol.

Program MIRACLE ini akan berakhir pada 23 Jun ini.

-- BERNAMA

0 comments:


Post a Comment

jomGaleri