jomPROMO ESQ-RS!!



jomSEMBANG

Wahai Generasi XYZ (part 1)






Kelompok Generasi (melalui kajian di Amerika)

1st Generation / Greatest Generation (1910-1942)
Generasi Perang Dunia Kedua. Datuk nenek kita lah kebanyakannya dari generasi ini. Mungkin ada di antara kita yang ibu bapanya lahir dalam tempoh ini.


2. Baby Boomers (1943-1956)
Generasi pasca Perang Dunia II. Kebanyakan mereka bekerja kerajaan atau makan gaji dan akan pencen sekitar 2000-2012.

3. Baby Busters (1957-1969)
Generasi "moden". Ia dipanggil baby busters kerana zaman ini jumlah kelahiran bayi adalah berlawanan dengan baby boomers. Mungkin waktu ni zaman peperangan sudah berlalu. Orang kuat bekerja dan masa dengan keluarga dah kurang sedikit.



4. Generasi-X (1970-1985)
Generasi Peralihan Gen-X ke Gen-Y. peralihan sebelum masuk ke generasi internet. Mereka membesar pada zaman 80an. Barangkali mereka lebih celik dan kedepan dalam bab komputer dan internet sebab semasa usia remaja mereka ia sudah diperkenalkan

5. Generasi-Y (1986-2000)
Lahir sahaja, Soviet Union dah jatuh. Amerika dah jadi kuasa tunggal. Inilah permulaan generasi internet. Generasi yang celik-celik dah kenal playstation, x-box dan seumpamanya. Generasi permulaan information age.



 Mereka yang sedang meningkat remaja sekarang. Generasi muda ini berumur antara 15 hingga 34 tahun (generasi X dan Y) mewakili 35 peratus penduduk di Asia.
 Generasi yang lahir ketika Internet sedang berkembang.
 Generasi digital
 Generasi-Y mengutamakan kedamaian dan cara hidup mereka sendiri.
 Mereka tidak mempedulikan orang lain. yang membesar dan dibesarkan dalam dunia digital. Komputer, televisyen, permainan video, Internet, telefon bimbit dan segala macam peralatan digital dan telekomunikasi menjadi sebahagian dari dunia mereka.
 Google generation, MySpace generation,The gamers generation, The connected generation
 Kehidupan ini mempengaruhi cara mereka berfikir, belajar, bertindak dan berinteraksi. Hakikatnya, sememangnya terdapat jurang perbezaan antara generasi Y dan generasi sebelumnya.
 Satu kajian menganggarkan bahawa anak-anak remaja ini menghabiskan selama 40 jam seminggu di hadapan peralatan digital seperti komputer, televisyen, telefon bimbit dan iPod.


6. Generasi-Z (2001-?)

Generasi paling baru. Tidak sempat melihat runtuhnya WTC. Tahu-tahu, Amerika sudah jadi ketua kempen anti keganasan. Celik-celik sudah ada email. Ketika emak masak, letak dalam buaian tengok Astro, tengok AF. Tak boleh hidup tanpa handphone. Main bola guna kotak & kertas?

……………. Bersambung….

~ Disusun oleh FM & RH~

0 comments:


Post a Comment

jomGaleri