jomPROMO ESQ-RS!!



jomSHARING


Jangan Marah-Marah Beb!

Assalamualaikum wbt...

Puan Roha,

Saya mempunyai dua orang anak remaja yang sangat berbeza sikapnya. Seorang sangat pendiam dan berahsia. Manakala adiknya pula seorang yang mudah marah dan naik angin. Sebagai ibu, kadang-kadang saya rasa runsing menguruskan karenah anak-anak remaja saya ini. Dulu masa kanak-kanak rasanya tidak sesusah ini menguruskan mereka. Kalau dulu bila mereka mengamuk lebih mudah dipujuk. Tapi sekarang ni terasa kusut sangat. Mohon pandangan Puan adakah cara atau panduan untuk bagaimana mengawal emosi dan kemarahan anak-anak remaja.

Adibah,
Hulu Selangor



------------------------------------------------------------------------------------
Waalaikumussalam wbt...

Puan Adibah yang dihormati,

Saya empati terhadap puan. Untuk pengetahuan puan, melalui pengalaman saya. Perkara seumpama ini bukanlah dihadapi oleh Puan semata-mata. Malahan ia turut dialami oleh ramai ibubapa yang memiliki anak-anak remaja.

Secara teorinya, apabila meningkat remaja, emosi anak-anak lebih banyak dan pelbagai. Kemarahan, kesedihan, kebencian, kegembiraan, ceria, bingung, tekanan mesti diluahkan pada masa dan tempat yang tepat. Kerap kali para remaja akan bertindak berlebihan dalam meluahkan atau memendam emosi mereka. Perasaan mereka kadangkala sukar dijangka dan sering bertukar-tukar. Sebab itu, mereka amat memerlukan bimbingan untuk meluahkan emosi mereka

Barangkali para remaja tidak lagi mengamuk apabila marah, kecewa atau keinginannya tidak dipenuhi. Tetapi ia akan ditunjukkan dalam bentuk pemberontakan atau kemarahan.

Seperti juga semasa mereka masih kanak-kanak, ”amukkan” para remaja ini mesti diuruskan supaya tidak menjadi lebih parah. Disini saya ingin berkongsi beberapa teknik “Anger Management” yang ibu bapa harus pelajari untuk menguruskan kemarahan anak-anak remaja melalui teknik-teknik ”Anger Management” di mana;

1. Memahami kemarahan sebagai salah satu emosi manusia. Bukanlah ia bermaksud ibu bapa mesti selesa dan raikan kemarahan anak-anak remaja. Cuma ia mesti digunakan pada masa, tempat dan keadaan yang bersesuaian. Contohnya marah pada perbuatan yang tidak baik dan memudaratkan diri dan orang sekeliling adalah kemarahan yang mesti dipupuk dan digalakkan. Contohnya marah apabila dibuli, marah apabila melihat ketidakadilan atau penganiayaan.

Manakala kemarahan yang tidak berasas dan tidak bertempat seperti memarahi adik, ibu, ayah, kawan atau jiran secara tiba-tiba. Contoh kemarahan lain yang tidak sihat ialah memarahi orang lain terhadap sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh diri sendiri.

Perbezaan terhadap kedua jenis kemarahan ini harus difahami oleh kedua-dua pihak, remaja dan ibubapa.

2. Menganalisis punca terhadap kemarahan yang timbul. Sebelum mengurus kemarahan, ibu bapa mesti mengetahui punca sebenar yang membuat anak remaja menjadi marah. Dari sini ibu bapa akan memahami amukkan dan kemarahan anak-anak ini berasas atau sebaliknya. Kalau kemarahan itu hanya disebabkan keperluan yang tidak munasabah, berikanlah nasihat yang sewajarnya. Barangkali semasa kanak-kanak, mereka terbiasa mengamuk untuk mendapatkan sesuatu. Akibatnya sikap ini terbawa-bawa hingga ke usia remaja.

Namun sekiranya kemarahan remaja tersebut memang berasas dan sebenarnya akibat kecuaian dan kesilapan ibubapa atau keluarga, pembaikan atau islah mesti dilakukan. Contohnya, remaja ini sering marah-marah kerana sikap ibubapa yang tidak adil. Sering memenangkan adik atau kakak dalam semua perkara. Contoh lain, kemungkinan remaja ini menghadapi pelbagai masalah di sekolah yang menyebabkan dia runsing dan cepat marah.

3. Terangkan keburukan dan kesan negatif terhadap kemarahan yang tidak terkawal. Sabda Rasulullah SAW : Bahawasanya marah itu perosak iman, bagai barang yang pahit merosak madu.

Anak-anak ini harus diterangkan kesan atau akibat negatif dari kemarahan mereka yang tidak berasas. Bawakan contoh-contoh dan kisah-kisah yang memudaratkan mereka yang pemarah dan gagal mengawal emosi. Mereka harus bertanggungjawab terhadap akibat atau kesan daripada emosi atau kemarahan mereka yang tidak dikawal.

4. Selain dari itu, bimbinglah remaja kita bagaimana untuk bertenang dan bersabar apabila dalam keadaan marah. Biasanya para remaja kurang mahir mengawal diri apabila marah. Mereka cenderung untuk bertindak atau mengeluarkan kata-kata yang akhirnya membuatkan mereka menyesal.

InsyaAllah dengan menarik nafas dengan kiraan 1-10, mengambil wuduk, solat, membaca doa dan al-Quran, berjalan-jalan di tepian pantai adalah antara aktiviti yang boleh dilakukan untuk menenangkan kemarahan dan amukkan mereka.

5. Ibu bapa sebagai ”role model” – Ibu bapa yang sering gagal mengawal diri atau ”lost temper” ketika menangani amukkan dan kemarahan anak-anak sejak mereka kecil lagi akan membesarkan seorang remaja yang pemarah dan moody tidak tentu pasal. Selain dari itu, di luar kesedaran ibu bapa, kata-kata kesat dan tindakan kasar semasa ”lost temper” adalah satu penderaan.

Kebijaksanaan ibu bapa dalam mengawal kemarahan sendiri ketika berhadapan dengan anak-anak yang sedang mengamuk atau marah akan secara tidak langsung mendidik anak-anak menjadi remaja yang penyabar, prihatin dan bijak mengawal perasaan. Maklumlah ibu bapa adalah role model terhampir kepada anak-anak.

0 comments:


Post a Comment

jomGaleri