jomPROMO ESQ-RS!!



jomSHARING




Kasih Sayang Itu Bukan Valentine Day

Salam sejahtera

Tarikh : 14 Februari, jam 6.00 petang
Lokasi : Kedai Cenderahati
Senario : Dua Gadis sedang mencari hadiah untuk hari kekasih



Ketika aku singgah di sebuah kedai cenderahati, kelihatan dua orang gadis remaja sedang membelek-belek kad dan hadiah valentine. Kuperhatikan kedua-dua gadis itu yang kelihatan teruja benar membaca bait-bait tulisan yang terdapat di atas kad yang berbentuk hati dan terdapat perkataan "Love". Aku pulak sibuk memilih kad ucapan harilahir yang ingin kuberikan buat sahabat tersayang.

Sejenak aku terdiam, memberikan senyuman dan menyapa kedua-dua gadis yang nampak gembira. "Beli kad valentine? Tanya aku. Kedua-dua gadis hanya menganggukkan kepala sambil ketawa ceria. "Untuk siapa? Aku bertanya lagi. "Untuk kawan" Jawab gadis yang berkulit cerah. "Tanda kasih sayang Kak. Hari ni kan 14 Februari" Jawab gadis yang tinggi lampai pulak. Gadis ni nampak macam peramah orangnya. "Betul tu Kak, hari ni hari valentine Kak. Ramai yang beli kad dan hadiah valentine." Pembantu kedai yang memang aku kenali pula menambahkan maklumat.

"Betul ke valentine day adalah hari kasih sayang? Tanya aku lagi. Ketiga-tiga gadis mendiamkan diri. Hanya tersengih-sengih. "Korang ni, apa orang lain buat. Korang pun nak buat. Entah faham entah tak. Ini alamat blogspot Kak Roha. Pergi baca tentang valentine day kat situ ya. Jumpa lagi, insyaAllah". Aku menghulurkan sekeping nota pada si gadis tinggi lampai sampai berlalu pergi.

Didepan laptop yang aku namakan sebagai "laptop kasih sayang" atau "laptop ukhuwah" ini aku ingin kongsikan dengan tiga gadis remaja comel yang kutemui di kedai cenderahati jam 6.00 petang tadi serta semua insan diluar sana tentang salah satu sumber kasih sayang yang terpenting dalam hidup manusia. Iaitu kasih sayang dalam sebuah keluarga. Bagi aku kasih sayang itu bukan valentine day dan valentine day itu bukan kasih sayang.

Sesungguhnya kasih sayang itu terlalu luas ruang lingkupnya dan satu hari khas tidak cukup untuk membuktikannya.

Selain cinta yang terangung iaitu cinta kepada yang Maha Pencipta. Kasih sayang keluarga adalah kasih sayang yang sangat mulia, indah dan utama.

Akhir-akhir ini, banyak kes yang melibatkan remaja lelaki dan perempuan yang lari dari rumah. Kenapa? Tidak sayang dan rindukah pada keluarga. Begitu juga kes-kes penceraian dan penderaan.



Pergilah ke rumah anak-anak yatim. Tanyalah pada anak-anak yatim atau piatu. Pasti ramai yang teringin benar punya keluarga yang besar dan bahagia. Tanyalah erti rindu pada yang telah kematian ibu atau ayah. Tentu ramai yang merindui saat-saat indah bersama ibu dan ayah ketika mereka masih hidup.

Sebab itu aku ingin nasihatkan kepada aku dan dirimu. Sebelum membeli kad dan hadiah valentine. Hitunglah kasih sayang yang telah diberikan kepada keluarga. Sudahkah kita mengucapkan terimakasih kepada ibubapa, adik beradik dan semua ahli keluarga diatas kasih sayang mereka kepada kita selama ini?

Al-fatihah buat bondaku yang sudah lama meninggalkan aku, abah dan adik beradik. Arwah bondaku adalah ibu yang penuh dengan kasih sayang.

Terimakasih buat keluarga dan para sahabat yang telah memberikan aku kasih sayang.

~Nurdinie Sufi yang menulis sempena 14 Februari~



0 comments:


Post a Comment

jomGaleri